انسان‌های نخستین حدود شش هزار سال قبل از ماگ استفاده می‌کردند. هرفردی برای خودش یک ماگ چوبی یا سفالی می‌ساخت و حالا بعد از هزاران سال ماگ‌ها دوباره جای خود را در زندگی روز‌مره‌ بازکرده‌اند. تبلیغات بازاریابان نشان می‌دهد که امروز شرکت‌های تولید‌کننده به دنبال این هستند تا هر فرد یک ماگ داشته باشد. اما اگر می‌پرسید ماگ‌ چیست؟ ابتدا باید بدانید که ماگ یک لیوان نیست. شاید شبیه به لیوان باشد، ولی یک کالا‌ی دیگر با کاربردی شبیه به لیوان است که از جنس‌های مختلف برای گروه خاصی از نوشیدنی‌ها تولید می‌شود. ماگ‌ طی سال‌های اخیر آنقدر محبوب‌ شد که با وجود شرایط رکودی، بازار خوبی دست‌و پا کرده است.

ماگ چیست؟
ماگ(mug) نوعی فنجان است که اغلب برای نوشیدنی‌های گرم نظیر چای، قهوه، شیرداغ و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماگ‌ها عمدتا حجم و گنجایش بالاتری نسبت به سایر ظروف مشابه دارند و همچنین یک دسته برای راحتی استفاده روی آنها طراحی می‌شود. یک ماگ معمولا ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلی‌لیتر حجم دارد که این مقدار دو برابر یک فنجان چای است. از نظر ظاهر، طراحی ماگ کاملا غیر رسمی است و به عنوان یک وسیله شخصی از آن استفاده می‌شود. ماگ‌ها کمتر در شرایط رسمی  کاربرد دارند.

بسیاری از کلمات هستند که تلفظ و نحوه نوشتاری مختلفی دارند اما معنای آن ها یکی است و تفاوت های بسیار کوچکی با هم دارند. این ویژگی در همه زبان ها به ویژه در زبان فارسی و انگلیسی به وفور یافت می شود. آسمونی در این مقاله به سه کلمه کاپ و گلس و ماگ که معانی مشابهی دارند اشاره می کند. از شما همراهان خوب آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

تفاوت کاربرد سه واژه glass ,cup ,mug چیست؟

حدودا از همون معنای لغوی هم می توان به کاربردشون پی برد

mug ( به معنی لیوان ) بیشتر منظور به لیوان های گلی قهوه خوری ( سوفالی ) هستش

cup (به معنی فنجان) بیشتر به منظور ظروفی برای صرف چای هستش ولی به عنوان جام و پیاله (حدودا یه نوع واحد ) نیز استفاده می شود

glass (به معنی لیوان) همون لیوان های شیشه ای که در آنها آب و شربت می خوریم ولی باز هم باید به یه جمله قبل و بعد و همچینین کلماتی توجه کرد چون می توان این واژه به منظور شیشه نیز بیان می شود

در کل در زبان انگلیسی باید مفهوم فرد بیان کننده و تلفظ واژاه (فکوس در تلفظ کلمات و قدرت ادای آنها ) از طرف او  مورد توجه قرار گیرد.

ترجمه و معنی کاپ cup :

cup ( cupu) ناو(n): فنجان ، پیاله ، جام، ساغر، گلدان جایزه مسابقات، (vi and vt): خون گرفتن ، حجامت، بشکل فنجان در آوردن ، فنجان گذاشتن ، بادکش کردن

ترجمه و معنی گلس glass :

glass شیشه ، آبگینه ، لیوان ، گیلاس، جام، استکان ، آئینه ، شیشه دوربین ، شیشه ذره بین ، عدسی، شیشه آلات، آلت شیشه ای، عینک ، شیشه گرفتن ، عینک دار کردن ، شیشه ایکردن ، صیقلی کردن

ترجمه و معنی mug به انگلیسی و فارسی

mug آبخوری، لیوان ، ساده لوح، دهان، لیوان دسته دار

 

جنس ماگ‌ها  از چیست؟
اما ماگ‌ها با توجه به جنس بدنه در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند که هر‌کدام برای یک نوع نیاز مناسب است. جنس‌ ماگ‌ها شامل دسته‌های زیر می‌شود:

    سرامیک
ماگ‌ سرامیکی از پرطرفدارترین و قدیمی‌ترین کالای این بازار است. جنس سرامیک به کار گرفته‌شده در این ماگ‌ها از مواد پرسلن (مواد ظروف چینی)است که ازمقاومت بالایی دربرابر حرارت و انجماد برخوردارند. ماگ‌های سرامیکی برای نوشیدن هر دو نوشیدنی سرد و گرم مناسب هستند زیرا می توان آنها را به راحتی در فریزر قرارداد و همچنین برای گرم کردن نوشیدنی‌های گرم بدون هیچ‌ مشکلی در مایکروویو قرار می‌گیرند، زیرا سرامیک براثر دما تغییر شکل نمی‌دهد. ماگ‌های سرامیکی ظروف نازکی هستند و بعضی از آنها می توانند دمای مورد نظر نوشیدنی را در مدت زمان مشخصی حفظ کنند. قیمت این دسته از ماگ ها بین  پنج هزار تا ۷۰هزارتومان متغیر  است.

    کریستال
دسته دیگر ماگ‌ها  از جنس کریستال هستند. این ماگ‌ها طرفداران کمتری نسبت به نوع سرامیک دارند، زیرا به دلیل شفافیت کریستال طراحی آنها ساده و خالی از هر نوع نقش‌ونگاری است. به‌علاوه اینکه ماگ‌های شیشه‌ای در برابر تغییر دما مقاومت کمتری دارند و به راحتی می‌شکنند. به طور کلی تعداد محدودی از آنها برای گرم و یا سرد کردن نوشیدنی، در مایکروفر  و یا فریزرقرار می‌گیرند، زیرا ممکن است گرما یا سرما به کریستال آسیب برساند، اما ماگ‌های کریستالی بر خلاف سرامیکی، با گذشت زمان تغییر  رنگ نمی‌دهند و دچار رسوب نیز نخواهند شد. محدوده قیمت ماگ‌های کریستالی بین ۱۰ الی   ۶۰ هزار تومان است.

    پلاستیک
تعدادی از ماگ‌ها نیز از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند که نسبت به سایر ماگ‌ها طرفداران زیادی ندارند، اما ویژگی های اصلی ماگ پلاستیکی وزن کم آنهاست که حمل و نقل را آسان می‌کند. به همین دلیل از ماگ‌های پلاستیکی بیشتر برای مسافرت استفاده می شود و به هیچ عنوان برای استفاده های روزمره گزینه‌ مناسبی نیستند. دومین ویژگی مهم ماگ پلاستیکی نیز توانایی آنها برای گرم‌نگه‌داشتن یا سرد نگه‌داشتن نوشیدنی است. ضمن اینکه ماگ‌ پلاستیکی بدون هیچ‌ مشکلی در مایکروویو قرار می‌گیرد، ولی در مقابل شعله‌های آتش به شدت تخریب‌پذیر است. قیمت ماگ های پلاستیکی بین  پنج الی ۵۰هزار تومان تعیین می‌شود.

    چوب
ماگ‌های چوبی برای نخستین بار توسط انسان‌های نخستین ساخته شدند و قدمت بالایی دارند، اما امروز هم سهم زیادی از بازار ماگ‌ها متعلق به نمونه‌ چوبی است. گرچه فرایند تولید و ساخت آنها نسبت به گذشته کاملا متحول شده است، اما نقاط ضعف ماگ‌های چوبی این است که با گذشت زمان بوی نامطبوعی می‌گیرند، طراحی چندان زیبایی ندارند و دمای نوشیدنی در آنها به سرعت تغییر می‌کند. اما طراحی ماگ‌های چوبی آنقدر زیباست که هنوز هم به عنوان یک عضو مهم در این بازار حضور دارد. قیمت این دسته از ماگ‌ها حدود سه الی ۳۰هزارتومان است.

    فلز
ماگ‌های فلزی به دلیل مشکلات زیاد نمونه‌ چوبی آنها تولید شدند و امروزه  هم سهم کمی از این بازار دارند. در این دسته‌ از ماگ‌ها سعی شده تا معایب چوب برطرف شود، ولی فلز نیز معایبی زیادی دارد؛ برای مثال برای نوشیدنی‌های داغ اصلا مناسب نیست، زیرا بر اثر گرمای نوشیدنی، بدنه‌ ماگ نیز به شدت داغ می شود. البته در حال حاضر بر روی ماگ های فلزی، روکش پلاستیکی قرار می دهند که تا حدودی این مشکل حل شده ‌است. ماگ‌های فلزی بین  چهار الی ۳۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شوند.